Sunday, August 7, 2011

hidangn ke 7 puasa...telur bunkus. resepi aku redah je.. hheee.. yg psti abng2 n ank2 thumbup kat aku... ni lauk pertama yg hbs... derng suak derng ckp sedap.. yeahh.. seronoknya.. kalo buat ada org nk mkn...
ni bingka (bengkang ckp perak) berlauk... ni pon ank2 suka.. sllunya derang tk mkn bngka ni...
bila aku buat yg ni derng mkn.. bestnya.. tak sia-sia... aku buat...alhamdulilah..cuma nidal buang sayur tu je..
NI satu loyang, bngka berdaging or benkang berlauk...
mudah je buatnya,,
resepi;-
10 keping roti sebrng jenama (aku guna gardenia)
(utuk pnghidap kcng mns drh tggi degalkkn tukar kpda roti perang)
1 biji telo.kalo gred c 2 biji.. (dipukul smpi kmbng)
1 cwn susu cair (aku mkn susu kalo dlm mskn''' dlm air aku tak brp nk lalu)
2 1/2 cwn air biasa

cara;-
carik2 kan roti, rendam dlm susu, air, smapi kmbng, telur yg dipukul, taram je dlm tu.. n secubit garam biarkan lmbt n kmbng

Bhn inti;-
daging, rasa nk sedap trh le bnyk
bawang untyk mnumis,
lada benggala (kalo nk pds taruk je cabei burung)
lada hitam
lada sulah agk2 aku taram je bhnnya..
sos tiram
tumis bawang, smpai layu mskkn daging smapi lembut, mskn lada hitam,. lada sulah, n sos tiram kacau..tutup api
(kalo anda seorang yg pemalas, tapi nk melantak gak'' leh gunakn daging burger, or daging cincang readymade
kalo nk sedap lagi.. goreng bawang kecil garing..
mnyak dia sapukn ke loyang pemabakar,,

cara.. ;-
sapukan loyang dgn mnyk goreng bawang sikit,(supaya loyang tak melekat)
masukkn bncuhan roti yg direndam separuh,taburkn daging kesemuanya..
n lapsiskn yg sebahagian lagi, di atas daging.. tadi..hisakn dgn bwng goreng, bkr smpai msk.. lupa tgok brp mnt rasanya dlm 45-1 jam.. nk tau mask.. cucuk aduann tk mlkt n takberair sngt..
mnyk sedap woo.. aku syorkn mkn ptng, berbuka posa, sarpn pagi n bersahur...


ni lak, hidang berbuka hari ke 7 gak, ayam msak kicap (untuk ank2)
lemak ketam (untuk abng)
ulam setenggek burung ( untuk aku) smbl blcn masa pic ni dia mbl dlm proses
telur bungkus,,, air lupa snap''. lemon tea''

No comments:

Post a Comment